Нещодавно
в рамках творчо-політичного туру Південною Україною до Херсону завітали найяскравіші
близнюки сучасної української літератури Віталій та Дмитро Капранови. Українські
письменники, видавці, публіцисти і громадські діячі зустрілися з студентами спеціальності
«Журналістика» ХДУ – повідомили молодим людям досі нечувані імена представників
української поезії, подавши їх вірші у вигляді оригінальних пісень, ознайомили
зі своєю книжкою «Щоденник моєї секретарки», прочитали лекцію з теми «Віртуальна
публіцистика».
Незвично було, коли зайшовши до аудиторії,
брати майже одразу почали співати, з перших хвилин задавши зустрічі якийсь
особливий настрій. Це була пісня на вірш винницького поета Сергія Татчина «Вихідні».
Один з
братів пояснив, що вони роблять те саме, чим колись займались кобзарі: «На
превеликий жаль сьогодні слово «вірш» приваблює дуже маленьку кількість людей,
а більшість відлякує. А коли ти приходиш і намагаєшся під музичним соусом цю
поезію принести, її сприймають значно краще. Це старий спосіб виживання
культури в умовах відсутності ЗМІ (як це було за кобзарів) або відсутності культури
у ЗМІ, як це є у нас зараз».
Потім брати Капранови поділилися з
присутніми власним законом природи, який вони вивели випадково. Закон звучить
так: «Чим
менше в області бібліотек на 10 тисяч виборців, тим більше голосів було віддано
за Януковича на виборах 2004 року в останньому турі». Є й реальні
факти, які підтверджують, що це не пусті слова. Наприклад, найбільше бібліотек
в Тернопільській області (10,5 бібліотек на 10 тисяч виборців, за Януковича
голосів найменше – 2, 7%). А в Херсонській області 5 бібліотек (51% за
Януковича). Де бібліотек найменше, здогадатися нескладно. :)
«Що робити з нашим законом? –
падсумували брати в 2005 році, - Те саме, що й з законом земного тяжіння –
використовувати або ігнорувати, але з усіма наслідками. Наприклад, коли
виселяють книжкові крамниці, дитячі журнали та картинні галереї з центру Києва,
треба враховувати, що відповідно до закону братів Капранових невдовзі це
призведе до Януковича. Без варіантів. Бо проти природи не попреш».
За словами письменників, це означає, що «у журналістів/публіцистів
в руках є все, щоб відкривати нові світи, нові закони, впливати на людей і в
цілому робити серйозні висновки».
Брати Капранови розповіли про свою книжку «Щоденник
моєї секретарки», поштовхом до написання якої стала їхня реальна секретарка,
яка чомусь вирішила, що в робочому журналі для запису треба вести свій
особистий щоденник. Головний герой роману – бізнесмен. «Коли ми шукали прототип, -
розповідають брати, - озирнулись навкруги. Позитивних героїв нема,
розгубилися, плюнули і вирішили писати в себе».
У одному з фрагментів роману, які зачитали
письменники, є їх власне культурологічне відкриття, в якому брати відкривають
світові найголовніший показник гарного витвору мистецтва:
«Пам’ятаю, одного разу, коли Володар Колес
віз мене додому, він запитав: «Сергію Миколайовичу, от ви, освічена людина,
багато бачили». «Ну, багато – не багато, а дещо бачив», – скромно відповів я.
«От скажіть, я хочу сина в неділю повести в музей. Як йому пояснити, яка картина
добра, а яка погана?». – «Поганих картин у музеях не виставляють», – спробував
викрутитися я. «Ні, Сергію Миколайовичу, в музеях збирають старі картини. Але
старі – це одне, а добрі – це інше».
Я завжди дивувався, як Володя вміє інколи
впіймати суть. Сам начебто простий хлопець, колишній військовий, тепер водій...
Може, він тому й не збивається на манівці, що не обтяжений зайвими знаннями?
Я у свою чергу теж спробував бути простішим:
«Ну гаразд, скажи, а ти у Музеї російського мистецтва був?» – «Був». – «Дев’ятий
вал» Айвазовського бачив?» – «Бачив». – «Ну й що скажеш?» – «Пиздець», – не
замислюючись відповів він. «Оце воно і є, – підсумував я. – Є пиздець, значить
добра картина, а нема – просто стара».
З того часу я й сам користуюся цим грубим,
але дієвим критерієм. Коли не хочу плутатися у -ізмах, в’язнути у киселі
авторитетних думок, підпадати під гіпнотизм імен, задаю собі просте питання: є
пиздець чи ні? До речі, допомагає не тільки у живопису – книжки, кіно, ба навіть
вірші теж піддаються такому аналізу».
Завершуючи розмову про сучасний літературний
процес, брати підсумували: «Українська література проростає
ренесансними універсально обдарованими особистостями як Сергій Татчин, як Макс
Паленко, Тарас Компаніченко. Словом, сьогоднішня література, сьогоднішнє
культурне слово знаходиться у вибуховому або передвибуховому стані і ми
переконані, що потім в історії цей період будуть згадувати як ренесансний для
всієї української культури. Наша основна проблема – це те, що ми можемо тільки кобзарювати
з цією культурою».
Потім письменники перейшли до теми «Віртуальна публіцистика». Брати
зазначили:«Сьогодні інтернет так швидко розвивається, що класичний підхід до слова
і публіцистики трансформується і не встигаєш його зловити. Раніше вважалося, що
досвідчений публіцист – це 25 років в журналістиці. Сьогодні той, хто має хоча
б 5-7 років стажу публікацій на провідних сайтах, це вже монстр, який все знає
і всіх повчає. А 10 років цього стажу – це вже практично скам'янілість».
Зрозуміло й лаконічно Віталій та Дмитро
виклали правила віртуальної публіцистики, які вони склали на основі власного
досвіду: «Ми не маємо на меті довести нашу думку до читача, а ми маємо на меті,
щоб у читача в голові сформувалася наша думка, щоб читач самостійно придумав
те, що ми уже придумали до нього. Якщо ви довго комусь проповідуєте, воно
стирається, а якщо ви людину примусили саму додуматись до цього, то це значно
цінніше».
Нижче представлена лекція братів Капранових
в п’яти частинах (приблизно по 5 хвилин), яку, на мою думку, має переглянути
кожний, хто займається віртуальною публіцистикою, тобто дописує до
інтернет-видань чи має свій блог. Поради братів є ексклюзивними й оригінальними,
а також легко сприймаються.
1 коммент.:
Дуже сподобалася стаття, а особливо відеоматеріали з братами Капрановими. Доречні поради і не тільки для журналістів. Внлике спасибі за гарний матеріал.
Отправить комментарий