Батьки
сучасних школярів все більше замислюються над тим, як дати дитині якісну
освіту, можливість реалізувати себе. Ні для кого не секрет, що шкільний рівень
в старших класах залишає бажати кращого. Гідною альтернативою для тих, хто уже
визначився з майбутньою професією, є ліцеї, у яких учні починають поглиблено
вивчати обрану спеціальність, зосереджуючи увагу на профільних предметах.
Коли рідні
запропонували мені вступити до ліцею після восьмого класу, я із задоволенням
погодилась. На зауваження вчительки з російської мови і літератури, що, мовляв,
навчання там «загасить в мені вогник» я відреагувала скептично. Та й, чесно
кажучи, погано зрозуміла, що вона мала на увазі.
Три
роки в статусі ліцеїстки промайнули аж занадто швидко. Проте тепер, навчаючись
на третьому курсі університету (до речі, на тій же спеціальності, яку я обрала
і тоді), я поглянула на це з іншого боку. І хочу поділитися своїми спогадами і
міркуваннями з батьками, які вирішують,
чи «віддавати» своє чадо до ліцею або і з самими школярами, які ще не
визначилися і, можливо, прочитають цю статтю.
Зі значком еліти
Як і в
школах, в ліцеях належить ходити у формі. «Білий верх, темний низ». І
обов’язково піджак. А у деяких навчальних закладах такого типу суворим є також правило
щодо волосся – воно не повинно бути розпущеним. І якщо в школі старшокласники
часто-густо нехтують ненависним дрес-кодом, то в ліцеї до цього ставляться
відповідально і застосовують серйозні покарання.
Такі
правила введені почасти для того, аби учні були в однакових умовах і ніхто не
виділявся. Але, відверто кажучи, діти, які звикли «жити красиво» завжди
знайдуть можливість продемонструвати свою перевагу над іншими, можливо, навіть
несвідомо. І ніяка біла блузка, на жаль, не приховає достатку заможних
ліцеїстів від тих, хто приїхав за знаннями із села і чиї батьки змушені
економити на всьому, аби їх кровинка вчилася…
У кожному
ліцеї є своя атрибутика (значки з логотипом навчального заходу, краватки), яку
обов’язково треба одягати кожного дня. Я ніяк не могла второпати, чому мої
товариші так нехтують символікою ліцею, адже мені здавалося, що цим потрібно
пишатися… Згодом я зрозуміла: більшість ліцеїстів були настільки байдужі, що
такого поняття як гордість у них просто не було. Вони усе приймали, як належне,
не усвідомлюючи, що їхнім батькам гроші не з неба капають.
Бути
ліцеїстом – престижно. Принаймні так переконують директори і викладачі цих
навчальних закладів. І в чомусь вони таки мають рацію. Бо, перш за все,
навчання там не безкоштовне, а отже, дозволити собі його можуть тільки заможні
люди. Часто нам казали: «Пам’ятайте, що ви – еліта!» При цих словах я завжди
згадувала видатного російського поета Пушкіна, який теж у свій час був
ліцеїстом.
Ліцеїстам – найкраще
Що завжди захоплювало і не залишало байдужим – це
бурхлива позакласна діяльність, зокрема заходи, які влаштовувалися для нас,
ліцейські концерти. Завжди яскраво, завжди з розмахом. Вони нагадували
концерти, які я бачила колись в «Артеці». Це такий стан, коли відчуваєш суміш патріотизму
і адреналіну, гордість за те, що ти є хоч і невеличкою, але частинкою цього
дійства. Так склалося, що в ліцейських концертах я участі не брала, але завжди
із задоволенням на них ходила.
У
ліцеї я познайомилась з цікавим хлопцем. Він був єдиним представником чоловічої
статі у своїй групі, і дівчата його зовсім не розуміли. Хоча він був людиною
розумною і, так би мовити, непересічною особистістю. Але після року навчання чи
то через фінансові складнощі, чи з якоїсь іншої причини юнак перейшов до іншого
навчального закладу, причому різко змінивши напрямок з гуманітарного на
технічний. Я була дуже здивована, і коли ми випадково зустрілись на вулиці,
слова його мене шокували. Розповідаючи враження від нового місця навчання, знайомий
сказав: «Я не шкодую, що пішов з ліцею! Занадто там було все пафосно - усі ці
концерти заради того, щоб показати, який ліцей класний. Я такого не люблю».
Раніше я
над цим не замислювалася, а потім зрозуміла, що в чомусь він мав рацію…
Зараз,
коли я буваю по справах в ліцеї, де навчалася, він нагадує мені ляльковий
будиночок, ізольований від суспільства, де діють свої правила і закони. Та й
ліцеїсти там, наче Барбі і Кени: дівчата, схожі один на одну, як 2 краплі води
й гонорові хлопці, яким здається, що вони вже дорослі і багато на що мають
право.
Студенти,
яким довелось проходити практику в ліцеї розповідають, що деяким сьогоднішнім
учням книжки вже не потрібні, адже у них є смартфони, ноутбуки, наворочені
планшети… Коли я навчалася, такого ще, дякувати Богу, не було.
Хоча що
стосується знань, ліцеїсти завжди давали і дають відмінні показники. Вони мають
неабиякі переваги перед учнями шкіл, наприклад, на олімпіадах. Викладацький
склад дібраний якнайкраще, з цим не посперечаєшся. Більшість викладачів
ставляться до своєї роботи не тільки відповідально, а й творчо: видно, що вони
дійсно готуються до уроків, що їм дуже хочеться пробудити інтерес в учнях. На
жаль, в деяких університетах кількість таких викладачів людей менша…
Університет після ліцею
Безперечною перевагою ліцеїв є те, що вони по
повній програмі готують учнів до вступу в університет на обрану спеціальність.
Ліцеїсти вже з дев’ятого класу звикають до пар тривалістю 1.20, до лекцій-семінарів,
модулів, сесій тощо. Звісно, вони
набагато легше реабілітуються потім в студентському колективі, аніж ті, хто
починає все з нуля.
Я була безмежно
щаслива, коли дізналася, що вступила в університет на бюджет. Значить не дарма
я 3 роки готувалася до цього, не дарма вивчала свою спеціальність! На пари я
йшла в повній готовності: поглинати нові знання, вчитися, удосконалюватися. І
яким же було моє здивування, коли я збагнула, що університетська програма
першого курсу майже повністю дублює ліцейську програму дев’ятого класу…
Поступово
я почала розуміти, що майже вся інформація, яку я отримую, для мене зовсім не
нова. Я, можна сказати, розчарувалась і… занудьгувала. Я дивувалася, чому мої
одногрупники не розуміли такі очевидні для мене речі, рівень викладачів
здавався мені не таким високим, яким він мав би бути. З’явилося оманливе
враження, що я вже все знаю…
Але з
часом я почала помічати, що не знаю дуже багато. Причому якихось елементарних
речей. Ось і далися взнаки білі плями, що з’явилися в ліцейські роки. Три роки
я вивчала загальноосвітні дисципліни «по
верхах». Географія, історія, біологія, правознавство – всі ці та багато інших
предметів читалися у нас усього лише два рази на тиждень, так би мовити,
оглядово, тому що були «непрофільними». Та й вимоги до них були не такі суворі,
як в школі. Все покладалося на нашу совість. Але більшість з ліцеїстів акцент
робили на спеціальних предметах. Вивчати «зайве» просто не було часу…
Тому й
склалося так, що відмінно знаючи схему розбору складного речення, я розуміла,
що майже забула таблицю множення, і, вміючи написати твір на морально-етичну
тему, я не могла згадати столицю тої чи іншої держави. І не дивно. Адже у 15
років я ще не думала про те, що прогалини в шкільних знаннях стануть мені на
заваді в майбутній професії, та й про існування тих прогалини не здогадувалася.
Поки мої
одногрупники слухали лекції, які я чула вже не раз, я почала «розслаблятися» і,
як зрозуміла пізніше, поступово деградувати. Так, за декілька років, я і те, що
знала, забула, і нового практично не вивчила. А ось мої одногрупники, які вступили
до університету після звичайної школи і хваталися за все з жадібною тягою до нових
знань, зробили великий крок уперед. Хай не одразу все у всіх виходило, але
набиваючи шишки, багато хто досягнув непоганих результатів.
Не
можу сказати, що я про щось шкодую. Зараз я впевнена, що знаходжусь на своєму
місці. Але хочеться дати пораду батькам, які прагнуть допомогти своїм дітям
влаштуватися в житті. Перш ніж
відправляти свою кровинку до ліцею, поміркуйте, чи не пожалкує вона про це
потім. Бо вивчення протягом 9, 10 і 11 класів здебільшого «профільних»
предметів потім звужує можливість перед вступною компанією до ВНЗ.
Навчання
в ліцеї – чудовий плацдарм, якщо молода
людина вже остаточно визначилася зі своїм майбутнім і впевнена, що не передумає
і буде продовжувати своє навчання за кордоном або в якомусь дуже престижному
університеті (де її гарантовано будуть вчити новому, а не змушувати повторювати
старе). Учнів, які свідомо обрали свій майбутній шлях уже в 14 років не так
багато. Адже юність… Вона мінлива.
Сьогодні хочеться одного, завтра – іншого.
4 коммент.:
"Проте тепер, навчаючись на третьому курсі університету" - ? Ти хіба не на четвертому?=)
"А ось мої одногрупники, які вступили до університету після звичайної школи і хваталися за все з жадібною тягою до нових знань, зробили великий крок уперед". Хто ж з твоїх одногрупників "за все хватався"? Мені здається у нас всі навчаються "на розслабоні".
P.S. Цікаво, але дещо суб'єктивно. Я закінчила "звичайну" школу (до того ж російськомовну), і це не завадило мені "вступити до університету на бюджет" і навіть регулярно отримувати стипендію. Все залежить виключно від людини.
Цей матеріал я в минулому році написала і вирішила не виправляти на "четвертий! курс, бо зараз я вже трохи інакше думаю:)
Це зараз вже всі "на розслабоні".А раніше старалися, намагалися зробити все якомога краще.
Це ж ти:) Ти взагалі молодець.
Просто якщо б я вчилася не в ліцеї, а в школі, то не плавала б в таких предметах, як право, економіка, біологія, географія. А в ліцеї їм майже не приділяли уваги. На мою думку, це погано.
Я вступила до університету на бюджет омріяної філології-журналістики після звичайної середньої школи й усі 5 років отримувала стипендію. Однак, через те, що батьки мене пожаліли й не віддали до ліцею у восьмому класі, бо "ще маленька", я завжди відчувала слабкість своїх знань, прогалини у них і невпевненість у собі порівняно з одногрупниками_вчорашніми_ліцеїстами. Моє глибоке переконання таке: чим пізніше людина зіштовхнеться з труднощами, тим важче їй буде їх пережити і тим слабшою вона буде по житті.
Natalya, ти ж сама казала, що коли прийшла в школу громадської журналістики, то швидко все надолужила саме тому, що у тебе "в голові було пусто". Так само і в питанні з ліцеєм-університетом.
Людина, яка приходить після школи, використовує всі нові можливості, крутиться, розуміє, що вона повинна "вижити". А той, хто вже знає всю цю кухню і прийшов після ліцею...Може,йому й легше. Але нема такого ентузіазму,як у того,хто все починає "з чистого аркуша".
Отправить комментарий